Governance
Vízia bez exekúcie ostáva len želaním. Z tohto dôvodu je riadenie súčasťou strategickej časti a ide o jeden z najdôležitejších komponentov. V minulosti bola práve nedostatočná koordinácia a spolupráca dôvodom, prečo vznikali atomizované služby namiesto životných situácií alebo informačné technológie s duplicitnými funkcionalitami.
Úlohou riadenia v správe IT je preto vytvorenie rámca, ktorý zabezpečí spoluprácu pri plnení strategických cieľov NKIVS s efektívnym využitím zdrojov, znižovanie rizík, vrátane zachovania transparentného a otvoreného prostredia.
Hlavné ciele governance sú: dosiahnutie vytýčených cieľov NKIVS v určenom čase a zdrojmi a posun od rad-hoc riadenia k plánovanému pri zvyšovaní efektívnosti a transparentnosti jednotlivých aktivít subjektov verejnej správy.
Procesy riadenia NKIVS
Vytvorenie stratégie pre všetky orgány riadenia iniciuje orgán vedenia. Zároveň predkladá orgánom riadenia podnety na správne definované ciele, ponuku na možné zlepšenia fungovania orgánov riadenia za pomoci digitálnych technológií a návrhy na deľbu zodpovedností v programe digitalizácie.
Stratégia je zároveň záležitosťou vrcholových predstaviteľov inštitúcií. V ich zodpovednosti je definovanie stratégie a jej presadzovanie alokovaním kapacít a realizáciou potrebných opatrení.
Stratégia digitalizácie je multidisciplárna. Jej napĺňanie vyžaduje kroky tak na strane vecne zodpovedných manažérov s príslušným odvetvovým know-how, ako aj na strane manažérov zodpovedajúcich za správne nasadzovanie digitálnych technológií.
Ciele, ako aj termíny, kedy ich chceme dosiahnuť, sú premietnuté do Akčného plánu Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy.
Zdroje sa primárne kumulujú prostredníctvom programov využívaných pre dosiahnutie stratégie. Medzi hlavné programy patria: programový rozpočet, Operačný program Integrovaná infraštruktúra, prioritná os 7, Operačný program Slovensko – časť venovaná eGovernmentu a Plán obnovy a odolnosti – hlavne komponent 17 zameraný na Government. Manažment zdrojov pokrýva aj ľudské kapacity, či už ide o interné role, alebo nakupované na trhu. Do manažmentu zdrojov spadajú kapacity vládneho cloudu, privátnej aj verejnej časti.
Súčasťou manažmentu zdrojov bude aj to, že sú alokovaní biznis vlastníci a ďalšie odborné (čiže neinformatické) ľudské zdroje na realizáciu opatrení. Čo sa týka IT kapacít, programy zabezpečujú, že budú k dispozícii či už vo forme interných zdrojov alebo na zmluvnom základe a budú plne podriadené napĺňaniu strategických cieľov.
Medzi dôležité zdroje pri dosahovaní zmien patria: vlastníci procesov, kľúčoví používatelia, biznis analytik
Vlastník procesov by mal byť definovaný ako subjekt verejnej správy za každých okolností. Očakávame, že pôjde o pracovníka s viacročnými skúsenosťami zo svojho úseku verejnej správy a znalosťami relevantnej legislatívy. Zároveň by to mal byť manažér v takej pozícii, aby dokázal prichádzať s vlastnými podnetmi na zmeny pracovných postupov a metodík a mohol iniciovať organizačné zmeny. Musí mať prístup k vedeniu a jeho podporu. Vlastník procesov by si mal pre potreby efektívneho zapájania do projektov digitálnej transformácie rozšíriť svoj odborný profil.
Kľúčových používateľov by malo byť na subjekte verejnej správy viacero, malo by isť o pracovníkov s viacročnými skúsenosťami zo svojho úseku verejnej správy a znalosťami relevantnej legislatívy. Kľúčový používateľ by si mal pre potreby efektívneho zapájania do projektov digitálnej transformácie rozšíriť svoj odborný profil.
Biznis analytik nie je IT rola. V prípade biznis analytika musíme odlišovať situáciu tých subjektov verejnej správy, ktoré majú vybudovanú analytickú jednotku a tých, ktoré ju nemajú. Subjekty verejnej správy s funkčnou analytickou jednotkou môžu prevziať odbornú garanciu za biznis architektúru, za optimalizáciu procesov a za dosiahnutie úspor na poskytovaní služieb. Tým subjektom verejnej správy, ktoré nemajú vlastnú analytickú jednotku, môže poskytovať odborné služby Inštitút správnych a bezpečnostných analýz Ministerstva vnútra SR. IT analytik by si mal pre potreby efektívneho zapájania do projektov digitálnej transformácie rozšíriť svoj odborný profil.
Ďalším nástrojom na manažment zdrojov je doložka vplyvov, ktorej účelom je k zmenám legislatívy plánovať IT zdroje nevyhnutné pre doručenie zmien na dotknutých informačných systémoch. Posledným dôležitým nástrojom manažmentu zmien je systémová komunikácia spojená s Akčným plánom NKIVS. Komunikačný plán je realizovaný orgánom vedenia za účelom zabezpečenia potrebných informácií o plánovaných krokoch v eGovernmente. Dostatočná informovanosť aktérov zmeny znižuje chybovosť a zvyšuje schopnosť lepšieho plánovania individuálnych zmien.
Nedostatočná podpora digitalizácie zo strany politického vedenia orgánov riadenia. Podmnožinou môžu byť prípady projektov a opatrení, kedy je projekt na orgáne vedenia podmieňujúcim pre iné projekty, avšak na realizačnom orgáne alebo jeho útvare nemá podporu. Ak bude takýto nezáujem pretrvávať aj po diskusiách na úrovni vrcholových predstaviteľov, je namieste eskalácia na úrovni Rady vlády alebo priamo na rokovaní Vlády SR. Pri projektoch, ktoré nemajú podmieňujúci efekt, je na mieste aj možné odstúpenie od financovania projektov.
Problémy s obstarávaním. Mitigácia týchto rizík musí prebiehať tak na úrovni systému ako celku, ako aj na úrovni partikulárnych projektov. Systémové zmeny sa musia týkať vzdelania obstarávateľov o špecifikách IT, tlaku na kvalitu zadaní, voľby vhodných metód obstarávania, ak nie je možná presná a detailná špecifikácia cieľového stavu, tlaku na dodržiavanie lehôt, eliminácie administratívy a možnosti zastaviť umelé predlžovania procesu z ktorejkoľvek strany.
Nedostatočné personálne kapacity na strane orgánov verejnej moci. Kapacity na strane odborných útvarov bude treba riešiť manažérskymi rozhodnutiami, pričom pôjde o kombináciu organizačných opatrení ohľadom alokácie pracovného času a motivačných opatrení vrátane odmien a príplatkov. Kapacity na strane IT špecialistov bude treba riešiť profesionálnym náborom a premysleným obstarávaním riešení a služieb na IT trhu.
Nerealistické očakávania. Tie môžu pochádzať z politickej úrovne, od verejnosti, z orgánu vedia aj z iných inštitúcií. Problém nastáva, ak sú postulované v legislatíve, nariadeniach a pravidlách. Pre každý z prípadov je mitigáciou mať alternatívny scenár a možnosť uplatniť ho v správnom čase. Správny čas je tým najneskorším termínom v projekte, kedy by mal realizátor projektu alebo opatrenia preukázať pripravenosť.
Nadmerná administratívna záťaž. Môže súvisieť s vykazovaním nad minimálny racionálny a spracovateľný rámec, opakovanými procedúrami. Je dôležité, aby nadmerná administratívna záťaž neuberala kapacity na realizáciu projektov a nezvyšovalo sa riziko ich zlyhania. Mitigácia spočíva v eliminovaní nadbytočných úkonov, ako aj v špeciálnom prístupe k stredným a malým subjektom verejnej správy.
Koncentrácia na krátkodobé ciele. Prirodzená ambícia vykázať výsledky ešte v bežiacom programovom období sama o sebe nemusí byť škodlivá, avšak môže viesť k tomu, že strednodobé a dlhodobé ciele sa ocitnú mimo pozornosť. Protiopatrením je Akčný plán NKIVS a presah NKIVS do ďalších volebných období. Dôležitá je participácia verejnosti, ktorej potreby nie sú limitované volebnými obdobiami a bude sa dožadovať primeraného zastúpenia strategických opatrení a aktivít.
Osobitná pozornosť bude venovaná rizikám pre práva a slobody občanov (napr. ochrane osobných údajov a súkromia).
Aktéri riadenia
Vláda SR reprezentovaná Radou vlády SR pre digitalizáciu verejnej správy a jednotný digitálny trh. Je vrcholným orgánom, ktorý nesie zodpovednosť za úspechy a zlyhania digitalizácie pred voličmi. Prerokúva zákony, ktoré sa týkajú digitalizácie alebo majú na ňu dopad. Tým priamo stanovuje rámce a ciele pre rozvoj a modernizáciu krajiny. Je eskalačnou úrovňou pre medzirezortné vzťahy
Orgán riadenia podľa zákona o ITVS má trvalo zabezpečovať a zlepšovať podmienky na elektronický výkon svojej pôsobnosti a rozvíjať informačné technológie, ktorých je správcom. Zároveň je v procese digitalizácie biznis vlastníkom, ktorý definuje odborné potreby pre svoje agendy a zabezpečuje ich modernizáciu. Využíva digitalizáciu na zlepšenie svojho fungovania.
Pracovné skupiny k strategickým prioritám informatizácie ako poradný subjekt MIRRI.
Orgán vedenia podľa zákona ITVS je MIRRI. jeho poslaním je riadny a efektívny výkon riadenia a dosiahnutie cieľov informatizácie a rozvoja ITVS, ktoré vyplývajú z NKIVS a ďalších koncepčných a strategických dokumentov s celoštátnou pôsobnosťou. Zabezpečuje pripravenosť širšieho IT prostredia vo verejnej správe. Koordinuje rezorty a vymáha ich súčinnosť.
Pracovná skupina Rady vlády SR pre digitalizáciu verejnej správy a jednotný digitálny trh na úrovni CIO (Chief Information Officer) ústredných orgánov štátnej správy a ostatných ústredných orgánov štátnej správy. Ide o platformu výmeny informácií a zdieľania skúseností. Tu dochádza k prvotným eskaláciám problémov pri omeškaniach projektov alebo viaznucej súčinnosti.
Malé orgány riadenia (samospráva a príspevkové a rozpočtové organizácie).
Nástroje riadenia IT
Nástroje strategického manažmentu:
Zákony
Pracovné dokumenty strategických priorít
Národná koncepcia informatizácie verejnej správy a Správa o plnení NKIVS
Nástroje manažmentu zdrojov:
Programy
Doložka vplyvov
Nástroje manažmentu zmien:
Akčný plán Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy
Komunikačný plán
Veľké projekty
Nástroje manažmentu rizík:
Mitigačná stratégia
Nástroje transparentnosti aktérov:
Metodika sprístupňovania informácií
Monitorovanie a hodnotenie NKIVS
Pokrok v dosahovaní cieľov je sledovaný priebežne na úrovni strategického manažmentu. Zodpovedným subjektom za vypracovanie monitorovania dosahovaného pokroku je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. Manažérskym produktom, ktorý tento proces zastrešuje, je Správa o plnení NKIVS predkladaná pravidelne každý rok na Radu vlády SR pre digitalizáciu verejnej správy. Monitorovanie prebieha na úrovni ukazovateľov definovaných pre každý cieľ.
Odporúčania na zlepšenie sú predmetom hodnotenia pokroku. Na základe prijatých odporúčaní, governance štruktúra realizuje zmeny, ktoré majú podporiť plnenie cieľov. Výstupom monitorovania a hodnotenia môže byť aj aktualizácia NKIVS, ak je rozsah odporúčaní na zlepšenie zásadný pre zmenu strategickej časti.
Správa o plnení NKIVS bude vyhodnocovať ciele, riziká, IT zdroje a akčný plán. Podkladom pre vyhodnocovanie pokroku je transparentnosť – viditeľnosť informácií aktérov governance modelu. Na základe dostupných údajov bude možné monitorovať plnenie. Nárast transparentnosti aktérov bude pozitívne vplývať na zjednodušenie kontrolingových procesov.
Kontrolingové procesy sú zavedené na viacerých úrovniach governance modelu, primárne však na úrovni: čerpania programov schvaľovaním výdavkov na prevádzku a zmeny informačných systémov. Pri schvaľovaní výdavkov MIRRI SR posudzuje súlad vecnej stránky s NKIVS.
Plánovanie AP NKIVS – návrh
Cieľom tejto časti je popísať úlohy orgánu vedenia a orgánov riadenia v procese plánovania rozvoja IT verejnej správy. V Národnej koncepcií informatizácie verejnej správy, v kapitole 1.3. Governance, monitorovanie a riadenie boli definované procesy, aktéri a nástroje riadenia IT. Hlavné procesy sú:
- Strategický manažment
- Manažment zdrojov
- Manažment zmien
- Manažment rizík
- Transparentnosť aktérov
Orgán vedenia je zodpovedný za Akčný plán ako hlavný nástroj riadenia zmeny v informatizácií verejnej správy. Požadovanú zmenu formuluje prostredníctvom aktivít a míľnikov. Okrem toho upresňuje v riadení zdrojov rozdelenie programov prostredníctvom finančného plánu pre každú prioritnú os. Ďalej upresňuje subjekty od ktorých očakáva implementáciu zmien na úrovni cieľových skupín. Cieľové skupiny sú následne spresňované predložením a schválením KRIT
Orgány riadenia sú povinné vypracovať koncepcie rozvoja informačných technológií verejnej správy (ďalej len KRIT) podľa § 13 zákona č. 95/2020 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov. KRIT je nástrojom strategického riadenia každého rezortu.
KRIT vychádza a) z úloh, ktoré príslušný orgán riadenia plní, b) aktuálneho stavu IT ktoré pri tom používa, c) požadovaných zmien ktoré vyplynuli z NKIVS, prípadne iných záväzných dokumentov (EU a SR).
KRIT schvaľuje prostredníctvom Centrálneho metainformačného systému MIRRI orgán vedenia. MIRRI rovnako ako orgány riadenia vypracuje KRIT, ktorý bude predmetom schvaľovania. Aby nedochádzalo ku konfliktu záujmov, vypracovanie a posúdenie realizujú dve nezávislé organizačné jednotky.
Súčasťou koncepcie sú na základe definovaných aktivít návrhy projektov na obdobie najbližších troch rokov, ktoré plánuje orgán riadenia realizovať. Tieto projekty majú vzťah na program, z ktorého budú financované a vzťah na informačný systém, na ktorý ma projekt dopad. Tento postup zabezpečí vytvorenie projektového portfólia orgánov riadenia na základe aktivít a míľnikov Akčného plánu NKIVS.
Orgán vedenia dohliada na úspešnú implementáciu portfólia projektov. Poskytuje podporu počas životného cyklu projektov. V prvom rade ide o plnenie míľnikov – projektových a organizačných, ktoré ovplyvňujú realizáciu projektov. V druhom rade spracováva pracovné dokumenty v jednotlivých strategických prioritách NKIVS. Pracovné dokumenty tvoria vstupy pre vypracovanie projektovej dokumentácie konkrétnych projektov
Výsledkom plánovania bude spoločný zoznam projektov a harmonogram ich realizácie. Projekty vyžadujú IT zdroje, predovšetkým ľudské a finančné, technické a iné služby. Úlohou MIRRI je poskytnúť centrálne služby, financovanie a metodicky usmerňovať a podporovať ostatné v záujme implementácie projektov
Sumarizácia krokov plánovania:
- Národná koncepcia informatizácie
- Akčný plán Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy
- Koncepcia rozvoja IT orgánu riadenia
- Portfólio projektov orgánu riadenia
- Projekty orgánu riadenia
Súčasťou Akčného plánu NKIVS 2021 sú dve línie digitálnej transformácie. Tie majú dopad na proces plánovania. Myšlienka prebiehajúcej zmeny vychádza zo skúseností z implementácie predošlých NKIVS. Jej cieľom je urýchlenie výsledkov digitalizácie a podstatou je prístup k transformácia jej plánovaniu v dvoch líniách.
Prvá zmena predstavuje iteratívne zlepšovanie služieb verejnej správy orientované na skoré dodanie výsledkov občanom. Vychádzame pritom z architektonického usporiadania biznis, aplikačnej a technologickej vrstvy uvedenej v tomto dokumente. Zároveň však počítame s menej radikálnou úpravou legislatívy, procesov a informačných systémov pre dosiahnutie stanovených cieľov.
Druhou zmenou je hĺbková digitálna transformácia. Pozerá sa na verejnú správu horizontálne a snaží sa plošne meniť podmienky vo verejnej správe. Plošné (horizontálne) zavedenie pravidiel sa týka legislatívy a následne procesov, aplikačných komponentov (registrov, agendových systémov) ako aj technologickej vrstvy.
Vertikálny prvok bude agilne meniť iteráciami jednotlivé časti verejnej správy s cieľom priniesť maximálnu hodnotu občanovi.
Horizontálny prvok z postupných čiastkových iterácií vytvorí pravidlá, princípy a formuje dlhodobý vzhľad verejnej správy, enterprise architektúry a odstraňuje prierezové a medzirezortné bariéry.
Je nevyhnutné, aby tieto dve línie na ceste za digitálnou víziou spolupracovali a vzájomne si vymieňali informácie.
Monitorovanie a hodnotenie AP NKIVS – návrh
Cieľom monitorovania a hodnotenia je splnenie stanovených cieľov v požadovaných termínoch, rozsahu a kvalite a identifikovať včas problémy a prijať účinné opatrenia.
Orgán vedenia monitoruje a vyhodnocuje dostupné IT zdroje a riziká projektov orgánov riadenia. V prípade potreby MIRRI prijíma a navrhuje opatrenia, ktoré prispievajú k dosiahnutiu stanovených cieľov. Stav IT zdrojov, rizík a opatrení sumarizuje v Správe o plnení Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy ktorú každoročne spracováva a predkladá na vládu SR podľa úlohy B.1. z uznesenia vlády SR č. 763 zo 14. decembra 2021.
Orgán vedenia eviduje pokrok cieľov v Reportovacom systéme NKIVS, pomocou ktorého sleduje na pravidelnej báze merateľné ukazovatele “Key Performance Indicator” (ďalej len „KPI“) pre jednotlivé ciele. Na základe zmeny údajov v stanovených ukazovateľoch orgán vedenia vyhodnocuje efekt prijatých aktivít a míľnikov. Tieto údaje konfrontuje so stavom projektového portfólia orgánov riadenia, v ktorom overuje pokrok a výstupy. MIRRI monitoruje pokrok portfólia projektov. V prípade ak aktivity prebiehajú v súlade s plánom, MRRI nezasahuje. Ak je plnenie úloh vážne ohrozené, tak MIRRI v spolupráci s orgánom riadenia navrhuje opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov
V prípade, ak orgán vedenia identifikuje potrebu aktualizácie Akčného plánu NKIVS, realizuje ju prostredníctvom Správy o plnení NKIVS. Orgány riadenia prispôsobujú svoje portfólio projektov podľa tejto správy. V prípade, ak orgán vedenia identifikuje nedostatočný pokrok v implementácií projektového portfólia preskupuje IT zdroje do oblastí, v ktorých eviduje najväčšie spomalenie. Ak sa v rámci monitorovania a hodnotenia identifikuje nedostatočné plnenie ukazovateľov a zároveň aj slabý pokrok v portfóliu projektov orgán vedenia zavádza krízový tím, ktorý rýchlo podniká zásadné kroky nevyhnutné pre zlepšenie oboch parametrov
-
Pokrok portfólia projektov orgánov riadenia je podľa
Pokračujeme bez zmeny
Pokrok portfólia projektov orgánov riadenia výrazne zaostáva
Preskupenie IT zdrojov
Pokrok portfólia projektov orgánov riadenia je podľa
Pokračujeme bez zmeny
Pokrok portfólia projektov orgánov riadenia výrazne zaostáva
Preskupenie IT zdrojov
-
Pokrok portfólia projektov orgánov riadenia je podľa plánu
Aktualizácia Akčného plánu Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy
Pokrok portfólia projektov orgánov riadenia výrazne zaostáva
Zavedenie krízového riadenia
Pokrok portfólia projektov orgánov riadenia je podľa plánu
Aktualizácia Akčného plánu Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy
Pokrok portfólia projektov orgánov riadenia výrazne zaostáva
Zavedenie krízového riadenia
V prípade, ak orgán vedenia identifikuje potrebu aktualizácie Akčného plánu NKIVS, realizuje ju prostredníctvom Správy o plnení NKIVS. Orgány riadenia prispôsobujú svoje portfólio projektov podľa tejto správy.
V prípade, ak orgán vedenia identifikuje nedostatočný pokrok v implementácií projektového portfólia preskupuje IT zdroje do oblastí, v ktorých eviduje najväčšie spomalenie. Ak sa v rámci monitorovania a hodnotenia identifikuje nedostatočné plnenie ukazovateľov a zároveň aj slabý pokrok v portfóliu projektov orgán vedenia zavádza krízový tím, ktorý rýchlo podniká zásadné kroky nevyhnutné pre zlepšenie oboch parametrov
Sumarizácia krokov monitorovania:
- Monitorovanie pokroku portfólia projektov
- Reportovací systém Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy
- Správa o plnení Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy
- Aktualizácia Akčného plánu Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy
Monitorovanie pokroku portfólia projektov
Monitorovanie pokroku projektov bude vychádzať z evidencie v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy ktorá obsahuje základné údaje: názov projektu, stručný popis, rozpočet na realizáciu a prevádzku, stav evidencie a fázy životného cyklu, vrátane základných vzťahov a atribútov evidovaných v zmysle jazyka Archimate (informačné systémy, aplikačné služby, koncové služby atď.).
Na tomto základe bude postavený verejne dostupný monitoring pokroku vybraných projektov. Monitoring bude obsahovať: plnenie harmonogramu projektov na úrovni míľnikov (verejné obstarávanie a podpis zmluvy, produkty za prípravnú a iniciačnú fázu, produkty za realizačnú fázu pre etapu: analýza a dizajn, implementácia, testovanie a nasadenie, produkty za dokončovaciu fázu), riziká projektov agregované na úroveň programov, finančné zdroje agregované na úroveň programov, kľúčové závislosti projektov, benefity pre verejnú správu vychádzajúce z cost benefit analýzy, benefity pre občanov a podnikateľov vychádzajúce z cost benefit analýzy.
Výber projektov z evidencie do monitorovania pokroku projektov bude realizovaný na základe rozhodnutia orgánu vedenia.
Reportovací systém NKIVS
Úlohou merateľných ukazovateľov je priebežne monitorovať pokrok a dostatočne včas indikovať zaostávanie v konkrétnych cieľoch. Následne na základe zmien údajov v stanovených ukazovateľoch orgán vedenia vyhodnocuje efekt vykonávania aktivít a dosahovania míľnikov. Tieto údaje konfrontuje so stavom projektového portfólia orgánov riadenia v ktorom overuje pokrok a výstupy.
Reportovací systém NKIVS bude postavený na priebežnom sledovaní merateľných ukazovateľov v závislosti od prácnosti získavania údajov na kvartálnej, polročnej alebo ročnej báze. Metodika výpočtu a získavanie údajov je predmetom samostatného dokumentu
Správa o plnení NKIVS a aktualizácia Akčného plánu NKIVS
Správa o plnení NKIVS bude jediný nástroj prostredníctvom ktorého bude možné na základe monitorovania vyhodnotiť dáta a následne prijať také opatrenia, ktoré môžu meniť Akčný plán NKIVS.
Správa o plnení bude sumarizovať monitorovanie: plnenia cieľov NKIVS na základe Reportovacieho systému NKIVS, pokroku projektov na základe Monitorovanie pokroku portfólia projektov, riziká na národnej úrovni pre jednotlivé programy, IT zdroje na národnej úrovni pre jednotlivé programy.
Na základe monitorovania uvedených parametrov bude Správa obsahovať vyhodnotenie, ktoré odporučí podniknúť kroky v zmysle Strategickej matice: pokračujeme bez zmeny, aktualizácia akčného plánu, preskupujeme IT zdrojov, zavedenie krízového manažmentu.
Eskalačné mechanizmy
Akčný plán bude upravený a vyhotovený čistopis na základe prijatých a schválených odporúčaní. Ciele sú stanovené v samotnej Národnej koncepcii informatizácie verejnej správy a nebudú môcť byť menené.
Programy akčného plánu NKIVS – návrh
Financovanie aktivít a míľnikov bude realizované prostredníctvom programov. Hlavné programy financovania sú:
- Operačný program Integrovaná infraštruktúra, prioritná os 7 (ďalej len OPII)
- Plán obnovy a odolnosti
- Operačný program Slovensko.
V prípade OPII ide o doteraz nezazmluvnené finančné prostriedky ktoré je možné alokovať na nové aktivity od 1.1.2022. Stratégia financovania je postavená na 4 finančných balíkoch: začať, pokračovať, zastaviť, experimentovať.
-
Upozornenie Finančný balík na začatie nových aktivít a míľnikov má podiel 30% na celkových finančných prostriedkov. Bude používaný na aktivity ktoré sú nové alebo ich realizácia má menej ako 3 roky. Aktivity a míľniky bude realizovať približne 50% subjektov verejnej správy.Prioritná osPlán obnovy a odolnostiProgram SlovenskoSpolu1: Lepšie služby88,7 mil. EUR26,4 mil. EUR115,1 mil. EUR2: Digitálna a dátová transformácia63,7 mil. EUR40,9 mil. EUR104,6 mil. EUR3. Efektívne IT0 mil. EUR0 mil. EUR0 mil. EUR4. Kybernetická a informačná bezpečnosť26,9 mil. EUR42,5 mil. EUR69,4 mil. EUR
Pracovná skupina: governance a ľudské zdroje
3.1.3_m Zavedenie referenčného kompetenčného modelu a spoločného systému manažmentu ľudských zdrojov v IT verejnej správy
3.2.1_m Zavedenie agilného riadenia projektov do legislatívy
3.3.5_m Štandardizácia životného cyklu prevádzky informačných systémov verejnej správy v legislatívePracovná skupina: lepšie dáta
2.4.1_a Podpora merania a zvyšovania kvality údajov v referenčných registroch verejnej správy
2.4.4_m Zavedenie zákona o údajoch a podmienok pre úpravu údajov ex-offo
2.4.5_m Spustenie centrálneho komponentu „moje údaje“
2.4.6_m Vytvorenie portálu pre správu a strojové spracovanie Centrálneho modelu údajov verejnej správy, prototyp bude nasadený 2Q 2022Pracovná skupina: lepšie služby
1.2.2_a Podpora implementácie vyhodnocovania a zapracovania spätnej väzby a spokojnosti od občana a podnikateľa
1.2.3_a Implementácia IDSK v grafických rozhraniach webov a služieb
1.2.4_a Podpora nástrojov pre zavedenie orientácie na používateľa (CRM)
1.3.2_a Podpora vzniku proaktívnych elektronických služieb
1.3.3_a Podpora tvorby používateľských máp, používateľských príbehov, mockup, informačnej architektúry a prototypov pri budovaní životných situácií
1.3.4_m Nasadenie centrálnych služieb evidencie a notifikácie o stave podania
1.4.1_m Nasadenie mobilnej aplikácie pre prístup k elektronickým službám z mobilu
1.4.2_a Podpora responzívneho dizajnu elektronických služieb
1.4.4_m Nasadenie návodov pre životné situácie
1.4.5_m Schválenie nového systému asistovaných služieb pre eGovernment
1.4.6_m Nasadenie podpisu elektronických služieb v mobilePracovná skupina: nákup IT
3.2.2_m Vyhlásené centrálne obstarávanie cloudových služieb
3.2.3_m Vyhlásené centrálne obstarávanie služieb IT expertov
3.2.4_m Nasadenie centrálnej platformy pre IT zdroje po vzore digital market place v UK
3.2.5_a Publikovanie otvoreného zdrojového kódu a otvorenej licencie informačných systémov verejnej správy
3.2.6_a Podpora zavádzania verejného obstarávania inkrementov
3.3.3_m Vyhlásené centrálne obstarávanie HW produktov a podporyPracovná skupina: strategická architektúra
1.1.4_a Implementácia zjednodušenia a efektvneho využívania služieb centrálnych modulov a blokov pre malé OVM
1.1.5_m Nasadenie centrálneho registra rozhodnutí
1.2.1_m Zavedenie informačného systému pre zber a vyhodnocovania spätnej väzby k elektronickým službám
2.1.3_a Podpora zavádzania optimalizovaných procesov, automatizácie krokov a rozhodnutí
2.1.4_a Odstraňovanie miestnej príslušnosti pri poskytovaní služieb verejnej správy
2.2.5_a Podpora budovania a implementácie centrálnych spoločných blokov (SaaS)
2.3.2_m Nasadenie Centrálnej API manažment platformy a spustenie API GW kancelárie
2.3.3_a Podpora budovania API a open API pre strojový prístup k elektronickým službámPracovná skupina: vládny cloud
2.2.1_m Zavedenie cenníka privátnej časti vládneho cloudu
2.2.2_m Spustenie nového modelu vládneho cloudu
2.2.6_m Centralizácia ľudských zdrojov a znalostí cloudových riešení
2.2.7_a Migrácia systémov do vládneho clouduPracovná skupina: kybernetická bezpečnosť
4.1.1_m Vytvorenie systému včasného varovania (Early Warning System – EWS) a integrácia do 1.000 IT systémov VS
4.2.1_m Projekt OPII Výcvikové a školiace stredisko – vytvorenie školiaceho a výcvikového strediska pre bezpečnosť prevádzky a správy IT pre sektor VS, vybavené potrebným IKT a spĺňajúce moderné štandardy pre špecializovaný výcvik v oblasti IB a KyB
4.2.2_a Vypracovať jednotný́ metodický rámec pre implementáciu opatrení kybernetickej bezpečnosti podľa vyhlášky č. 179/2020 Z. z.
4.2.3_a Vytvoriť šablóny a vzory dokumentácie bezpečnosti informačných technológií verejnej správy, návodov, školiacich materiálov a tzv. best practises
4.2.5_a Zvyšovanie bezpečnostného povedomia pre pracovníkov verejnej správy v oblasti získavania odborných kompetencií a minimálnych vedomostných štandardov v oblasti kybernetickej bezpečnosti vrátane doplnkového vzdelávania špecialistov kybernetickej bezpečnostiUpozornenie Finančný balík na začatie nových aktivít a míľnikov má podiel 30% na celkových finančných prostriedkov. Bude používaný na aktivity ktoré sú nové alebo ich realizácia má menej ako 3 roky. Aktivity a míľniky bude realizovať približne 50% subjektov verejnej správy.Prioritná osPlán obnovy a odolnostiProgram SlovenskoSpolu1: Lepšie služby88,7 mil. EUR26,4 mil. EUR115,1 mil. EUR2: Digitálna a dátová transformácia63,7 mil. EUR40,9 mil. EUR104,6 mil. EUR3. Efektívne IT0 mil. EUR0 mil. EUR0 mil. EUR4. Kybernetická a informačná bezpečnosť26,9 mil. EUR42,5 mil. EUR69,4 mil. EURPracovná skupina: governance a ľudské zdroje
3.1.3_m Zavedenie referenčného kompetenčného modelu a spoločného systému manažmentu ľudských zdrojov v IT verejnej správy
3.2.1_m Zavedenie agilného riadenia projektov do legislatívy
3.3.5_m Štandardizácia životného cyklu prevádzky informačných systémov verejnej správy v legislatívePracovná skupina: lepšie dáta
2.4.1_a Podpora merania a zvyšovania kvality údajov v referenčných registroch verejnej správy
2.4.4_m Zavedenie zákona o údajoch a podmienok pre úpravu údajov ex-offo
2.4.5_m Spustenie centrálneho komponentu „moje údaje“
2.4.6_m Vytvorenie portálu pre správu a strojové spracovanie Centrálneho modelu údajov verejnej správy, prototyp bude nasadený 2Q 2022Pracovná skupina: lepšie služby
1.2.2_a Podpora implementácie vyhodnocovania a zapracovania spätnej väzby a spokojnosti od občana a podnikateľa
1.2.3_a Implementácia IDSK v grafických rozhraniach webov a služieb
1.2.4_a Podpora nástrojov pre zavedenie orientácie na používateľa (CRM)
1.3.2_a Podpora vzniku proaktívnych elektronických služieb
1.3.3_a Podpora tvorby používateľských máp, používateľských príbehov, mockup, informačnej architektúry a prototypov pri budovaní životných situácií
1.3.4_m Nasadenie centrálnych služieb evidencie a notifikácie o stave podania
1.4.1_m Nasadenie mobilnej aplikácie pre prístup k elektronickým službám z mobilu
1.4.2_a Podpora responzívneho dizajnu elektronických služieb
1.4.4_m Nasadenie návodov pre životné situácie
1.4.5_m Schválenie nového systému asistovaných služieb pre eGovernment
1.4.6_m Nasadenie podpisu elektronických služieb v mobilePracovná skupina: nákup IT
3.2.2_m Vyhlásené centrálne obstarávanie cloudových služieb
3.2.3_m Vyhlásené centrálne obstarávanie služieb IT expertov
3.2.4_m Nasadenie centrálnej platformy pre IT zdroje po vzore digital market place v UK
3.2.5_a Publikovanie otvoreného zdrojového kódu a otvorenej licencie informačných systémov verejnej správy
3.2.6_a Podpora zavádzania verejného obstarávania inkrementov
3.3.3_m Vyhlásené centrálne obstarávanie HW produktov a podporyPracovná skupina: strategická architektúra
1.1.4_a Implementácia zjednodušenia a efektvneho využívania služieb centrálnych modulov a blokov pre malé OVM
1.1.5_m Nasadenie centrálneho registra rozhodnutí
1.2.1_m Zavedenie informačného systému pre zber a vyhodnocovania spätnej väzby k elektronickým službám
2.1.3_a Podpora zavádzania optimalizovaných procesov, automatizácie krokov a rozhodnutí
2.1.4_a Odstraňovanie miestnej príslušnosti pri poskytovaní služieb verejnej správy
2.2.5_a Podpora budovania a implementácie centrálnych spoločných blokov (SaaS)
2.3.2_m Nasadenie Centrálnej API manažment platformy a spustenie API GW kancelárie
2.3.3_a Podpora budovania API a open API pre strojový prístup k elektronickým službámPracovná skupina: vládny cloud
2.2.1_m Zavedenie cenníka privátnej časti vládneho cloudu
2.2.2_m Spustenie nového modelu vládneho cloudu
2.2.6_m Centralizácia ľudských zdrojov a znalostí cloudových riešení
2.2.7_a Migrácia systémov do vládneho clouduPracovná skupina: kybernetická bezpečnosť
4.1.1_m Vytvorenie systému včasného varovania (Early Warning System – EWS) a integrácia do 1.000 IT systémov VS
4.2.1_m Projekt OPII Výcvikové a školiace stredisko – vytvorenie školiaceho a výcvikového strediska pre bezpečnosť prevádzky a správy IT pre sektor VS, vybavené potrebným IKT a spĺňajúce moderné štandardy pre špecializovaný výcvik v oblasti IB a KyB
4.2.2_a Vypracovať jednotný́ metodický rámec pre implementáciu opatrení kybernetickej bezpečnosti podľa vyhlášky č. 179/2020 Z. z.
4.2.3_a Vytvoriť šablóny a vzory dokumentácie bezpečnosti informačných technológií verejnej správy, návodov, školiacich materiálov a tzv. best practises
4.2.5_a Zvyšovanie bezpečnostného povedomia pre pracovníkov verejnej správy v oblasti získavania odborných kompetencií a minimálnych vedomostných štandardov v oblasti kybernetickej bezpečnosti vrátane doplnkového vzdelávania špecialistov kybernetickej bezpečnosti -
Upozornenie Finančný balík na pokračovanie aktivít a míľnikov má podiel 50% na celkových finančných prostriedkov. Bude používaný na aktivity ktoré sú realizované už viac ako 3 roky. Aktivity a míľniky bude realizovať približne 84% subjektov verejnej správy.Prioritná osPlán obnovy a odolnostiProgram SlovenskoSpolu1: Lepšie služby53,2 mil. EUR15,84 mil. EUR69,04 mil. EUR2: Digitálna a dátová transformácia38,2 mil. EUR24,57 mil. EUR62,77 mil. EUR3. Efektívne IT0 mil. EUR0 mil. EUR0 mil. EUR4. Kybernetická a informačná bezpečnosť16,14 mil. EUR25,5 mil. EUR41,64 mil. EUR
Pracovná skupina: lepšie dáta
2.3.4_a Podpora zavádzania strojového publikovania otvorených údajov
2.3.5_m Vytvorenie akčného plánu pre zlepšenie postavenia v Open data maturity index
2.4.2_a Podpora konzumovania a poskytovania údajov modulu dátovej integrácie
2.4.3_a Zavádzanie strojového evidovania údajov a evidovania mojich údajov vo verejnej správePracovná skupina: nákup IT
3.3.1_m Uzavreté centrálne obstarávanie SW produktov a podpory Oracle, IBM, SAP
3.3.2_m Vyhlásené centrálne obstarávanie kancelárskeho balíka a podpory (Microsoft)Pracovná skupina: strategická architektúra
1.1.1_a Podpora zvyšovania služieb verejnej správy na úroveň elektronizácie 4
1.1.3_a Integrácia agendových systémov OVM na systém Centrálneho úradného doručovania
1.3.1_a Integrácia systémov OVM na centrálne služby prihlasovania a podpisovania ÚPVS
1.4.7_m Nasadenie nových a modernizovaných centrálne poskytovaných služieb platformy pre životné situácie – Ústredného portálu verejnej správy
2.1.7_m Zvyšovanie vyspelosti verejnej správy v oblasti riadenia celkovej (enterprise) architektúry verejnej správy
2.3.1_m Nasadenie nového centrálneho prístupového portálu k otvoreným údajom data.gov.sk 2.0, vrátane vybublikovania otvoreného zdrojového kódu a licenciePracovná skupina: vládny cloud
2.2.8_m Vytvorenie podmienok pre zvyšovanie rozsahu a úrovne služieb vo vládnom cloudePracovná skupina: kybernetická bezpečnosť
4.1.2_ a Budovanie bezpečnostných dohľadových centier (SOC)
4.1.3_ a Rozvoj nástroja na pravidelné vyhľadávanie a hodnotenie zraniteľnostiUpozornenie Finančný balík na pokračovanie aktivít a míľnikov má podiel 50% na celkových finančných prostriedkov. Bude používaný na aktivity ktoré sú realizované už viac ako 3 roky. Aktivity a míľniky bude realizovať približne 84% subjektov verejnej správy.Prioritná osPlán obnovy a odolnostiProgram SlovenskoSpolu1: Lepšie služby53,2 mil. EUR15,84 mil. EUR69,04 mil. EUR2: Digitálna a dátová transformácia38,2 mil. EUR24,57 mil. EUR62,77 mil. EUR3. Efektívne IT0 mil. EUR0 mil. EUR0 mil. EUR4. Kybernetická a informačná bezpečnosť16,14 mil. EUR25,5 mil. EUR41,64 mil. EURPracovná skupina: lepšie dáta
2.3.4_a Podpora zavádzania strojového publikovania otvorených údajov
2.3.5_m Vytvorenie akčného plánu pre zlepšenie postavenia v Open data maturity index
2.4.2_a Podpora konzumovania a poskytovania údajov modulu dátovej integrácie
2.4.3_a Zavádzanie strojového evidovania údajov a evidovania mojich údajov vo verejnej správePracovná skupina: nákup IT
3.3.1_m Uzavreté centrálne obstarávanie SW produktov a podpory Oracle, IBM, SAP
3.3.2_m Vyhlásené centrálne obstarávanie kancelárskeho balíka a podpory (Microsoft)Pracovná skupina: strategická architektúra
1.1.1_a Podpora zvyšovania služieb verejnej správy na úroveň elektronizácie 4
1.1.3_a Integrácia agendových systémov OVM na systém Centrálneho úradného doručovania
1.3.1_a Integrácia systémov OVM na centrálne služby prihlasovania a podpisovania ÚPVS
1.4.7_m Nasadenie nových a modernizovaných centrálne poskytovaných služieb platformy pre životné situácie – Ústredného portálu verejnej správy
2.1.7_m Zvyšovanie vyspelosti verejnej správy v oblasti riadenia celkovej (enterprise) architektúry verejnej správy
2.3.1_m Nasadenie nového centrálneho prístupového portálu k otvoreným údajom data.gov.sk 2.0, vrátane vybublikovania otvoreného zdrojového kódu a licenciePracovná skupina: vládny cloud
2.2.8_m Vytvorenie podmienok pre zvyšovanie rozsahu a úrovne služieb vo vládnom cloudePracovná skupina: kybernetická bezpečnosť
4.1.2_ a Budovanie bezpečnostných dohľadových centier (SOC)
4.1.3_ a Rozvoj nástroja na pravidelné vyhľadávanie a hodnotenie zraniteľnosti -
Upozornenie Finančný balík na aktivity a míľniky ktoré majú zastaviť zaostávanie 16% subjektov verejnej správy má podiel 10% na celkových finančných prostriedkov.Prioritná osPlán obnovy a odolnostiProgram SlovenskoSpolu1: Lepšie služby17,7 mil. EUR5,28 mil. EUR22,98 mil. EUR2: Digitálna a dátová transformácia12,7 mil. EUR8,1 mil. EUR20,8 mil. EUR3. Efektívne IT0 mil. EUR0 mil. EUR0 mil. EUR4. Kybernetická a informačná bezpečnosť5,38 mil. EUR8,5 mil. EUR13,88 mil. EUR
Pracovná skupina: governance a ľudské zdroje
3.1.1_m Obmedzenie dosiahnutia slabých výsledkov v IT projektoch zavedením povinnosti monitorovania a hodnotenia výsledkov analýzy nákladov a prínosov do legislatívy
3.1.2_a Obmedzenie podpory projektov bez interných kapacít schopných pripraviť a riadiť projekt v IT verejnej správyPracovná skupina: lepšie služby
1.3.5_a Výmena formulárov za nové inteligentné elektronické službyPracovná skupina: strategická architektúra
2.1.6_a Náhrada zastaralých a uzavretých informačných systémov s nákladnou prevádzkou za otvorené, integrované informačné systémy prevádzkované v cloudovom prostredíPracovná skupina: vládny cloud
2.2.4_a Obmedzenie budovania nových ISVS na vlastnom HWUpozornenie Finančný balík na aktivity a míľniky ktoré majú zastaviť zaostávanie 16% subjektov verejnej správy má podiel 10% na celkových finančných prostriedkov.Prioritná osPlán obnovy a odolnostiProgram SlovenskoSpolu1: Lepšie služby17,7 mil. EUR5,28 mil. EUR22,98 mil. EUR2: Digitálna a dátová transformácia12,7 mil. EUR8,1 mil. EUR20,8 mil. EUR3. Efektívne IT0 mil. EUR0 mil. EUR0 mil. EUR4. Kybernetická a informačná bezpečnosť5,38 mil. EUR8,5 mil. EUR13,88 mil. EURPracovná skupina: governance a ľudské zdroje
3.1.1_m Obmedzenie dosiahnutia slabých výsledkov v IT projektoch zavedením povinnosti monitorovania a hodnotenia výsledkov analýzy nákladov a prínosov do legislatívy
3.1.2_a Obmedzenie podpory projektov bez interných kapacít schopných pripraviť a riadiť projekt v IT verejnej správyPracovná skupina: lepšie služby
1.3.5_a Výmena formulárov za nové inteligentné elektronické službyPracovná skupina: strategická architektúra
2.1.6_a Náhrada zastaralých a uzavretých informačných systémov s nákladnou prevádzkou za otvorené, integrované informačné systémy prevádzkované v cloudovom prostredíPracovná skupina: vládny cloud
2.2.4_a Obmedzenie budovania nových ISVS na vlastnom HW -
Upozornenie Finančný balík na experimentovanie aktivít a míľnikov má podiel 10% na celkových finančných prostriedkov. Bude používaný na aktivity ktoré budú realizované inovátormi a skorými používateľmi, ktorí tvoria 15% subjektov verejnej správyPrioritná osPlán obnovy a odolnostiProgram SlovenskoSpolu1: Lepšie služby17,7 mil. EUR5,28 mil. EUR22,98 mil. EUR4. Kybernetická a informačná bezpečnosť5,38 mil. EUR8,5 mil. EUR13,88 mil. EUR2: Digitálna a dátová transformácia12,7 mil. EUR8,1 mil. EUR20,8 mil. EUR3. Efektívne IT0 mil. EUR0 mil. EUR0 mil. EUR
Pracovná skupina: governance a ľudské zdroje
1.4.3_a Vytvorenie agilných tímov zlepšujúcich životné situácie
3.1.4_a Podpora zavádzania spoločných obecných úradov pre oblasť prevádzky a rozvoja ITPracovná skupina: lepšie dáta
2.1.1_a Využívanie big data a open data pri rozhodovaní vo verejnej správe
2.1.2_m Nasadenie konsolidovanej analytickej vrstvy vo verejnej správe
2.4.7_m Zavedenie štandardizácie interoperability medzi priestorovými údajmi a centrálnym dátovým modelomPracovná skupina: nákup IT
3.1.5_a Podpora postupov preferujúcich dialóg vo verejnej správe, kvalitatívne kritéria a alternatívne riešenia
3.3.4_a Nahradenie systémov kde sa nedarí, alebo neoplatí odstrániť vendor-lockPracovná skupina: strategická architektúra
1.1.2_m Rozširenie vecnej pôsobnosti zákona o eGOV a umožniť komunikáciu medzi FO/PO/FO navzájom a rozšíriť využívanie IT komponentov štátu
2.1.5_a Podpora zavádzania jednotného digitálneho pracovného prostredia úradníka, vrátane systematickej obnovy pracovných staníc a jednotného prihlásenia sa do informačných systémovPracovná skupina: vládny cloud
2.2.3_a Zavádzanie hybridného modelu vládneho clouduPracovná skupina: kybernetická bezpečnosť
4.2.4_a Vytvoriť proces a príslušné nástroje na samohodnotenie úrovne implementovaných bezpečnostných opatrení kybernetickej bezpečnosti podľa vyhlášky č. 179/2020 Z.z.
4.2.6_a Vytvoriť centrá excelentnosti pre kybernetickú bezpečnosť na vysokých školách v SR z dôvodu spolupráce pri výskume, vývoji a celoživotnom vzdelávaní v oblasti kybernetickej bezpečnosti pre zabezpečenie potrebných kapacít a zručnosti a vývoji nových riešeníUpozornenie Finančný balík na experimentovanie aktivít a míľnikov má podiel 10% na celkových finančných prostriedkov. Bude používaný na aktivity ktoré budú realizované inovátormi a skorými používateľmi, ktorí tvoria 15% subjektov verejnej správyPrioritná osPlán obnovy a odolnostiProgram SlovenskoSpolu1: Lepšie služby17,7 mil. EUR5,28 mil. EUR22,98 mil. EUR4. Kybernetická a informačná bezpečnosť5,38 mil. EUR8,5 mil. EUR13,88 mil. EUR2: Digitálna a dátová transformácia12,7 mil. EUR8,1 mil. EUR20,8 mil. EUR3. Efektívne IT0 mil. EUR0 mil. EUR0 mil. EURPracovná skupina: governance a ľudské zdroje
1.4.3_a Vytvorenie agilných tímov zlepšujúcich životné situácie
3.1.4_a Podpora zavádzania spoločných obecných úradov pre oblasť prevádzky a rozvoja ITPracovná skupina: lepšie dáta
2.1.1_a Využívanie big data a open data pri rozhodovaní vo verejnej správe
2.1.2_m Nasadenie konsolidovanej analytickej vrstvy vo verejnej správe
2.4.7_m Zavedenie štandardizácie interoperability medzi priestorovými údajmi a centrálnym dátovým modelomPracovná skupina: nákup IT
3.1.5_a Podpora postupov preferujúcich dialóg vo verejnej správe, kvalitatívne kritéria a alternatívne riešenia
3.3.4_a Nahradenie systémov kde sa nedarí, alebo neoplatí odstrániť vendor-lockPracovná skupina: strategická architektúra
1.1.2_m Rozširenie vecnej pôsobnosti zákona o eGOV a umožniť komunikáciu medzi FO/PO/FO navzájom a rozšíriť využívanie IT komponentov štátu
2.1.5_a Podpora zavádzania jednotného digitálneho pracovného prostredia úradníka, vrátane systematickej obnovy pracovných staníc a jednotného prihlásenia sa do informačných systémovPracovná skupina: vládny cloud
2.2.3_a Zavádzanie hybridného modelu vládneho clouduPracovná skupina: kybernetická bezpečnosť
4.2.4_a Vytvoriť proces a príslušné nástroje na samohodnotenie úrovne implementovaných bezpečnostných opatrení kybernetickej bezpečnosti podľa vyhlášky č. 179/2020 Z.z.
4.2.6_a Vytvoriť centrá excelentnosti pre kybernetickú bezpečnosť na vysokých školách v SR z dôvodu spolupráce pri výskume, vývoji a celoživotnom vzdelávaní v oblasti kybernetickej bezpečnosti pre zabezpečenie potrebných kapacít a zručnosti a vývoji nových riešení