Vízia a ciele
Slovensko má byť štátom, kde sú pre všetkých rovnaké šance, jednoduchý prístup k informáciám a službám verejnej správy pomocou digitálnych technológií. Štátom, kde efektívne a inteligentne funguje verejná správa a komunikácia medzi občanom a verejnou správou. Krajinou, v ktorej informačné technológie pomáhajú v starostlivosti o zdravie a o sociálne odkázaných, vo vzdelávaní, v ekonomickom rozvoji a podnikaní. Krajinou, kde technológia pomáha integrovať regióny do funkčných celkov, kde obce a mestá a ich okolie vzájomne komunikujú a spolupracujú.
Strategický cieľ: Zvýšenie používania služieb eGovernmentu občanmi (DESI)
Súčasná hodnota: 55,6 (r. 2020)
Plánovaná hodnota: 78,6
Metóda výpočtu
Zdroj: DESI, dimenzia Digitálne verejné služby
Frekvencia: raz ročne
Merná jednotka: skóre
Národná koncepcia informatizácie verejnej správy pretavila strategický cieľ NKIVS
do štyroch prioritných osí a podcieľov.
Prioritná os 1: Lepšie služby
Víziou informatizácie verejnej správy je zabezpečenie kvalitných digitálnych služieb pre občanov a podnikateľov.
Občania chcú jednoduchú a rýchlu komunikáciu s „verejnou správou” bez ohľadu na to, či komunikujú so štátnou správou alebo územnou samosprávou. Služby sú jednoducho vyhľadateľné a prehľadné.
Moderný e-Government vníma životné udalosti celistvo, poskytuje služby ako logický sled pokrývajúci danú životnú udalosť, nekúskuje ich podľa kompetencií ministerstiev alebo samosprávy.
Služby sú poskytované proaktívne a jednoduchosť používania služieb umocňuje virtuálna podpora, ktorú verejná správa poskytuje v podobe konceptu tzv. digitálneho úradníka. Služby sú k dispozícii tak, že si ich občan dokáže vybaviť úplne sám online alebo s podporou digitálneho úradníka.
K dispozícii je elektronická osobná zóna klienta, v ktorej má občan prístupné všetky informácie o svojich realizovaných službách, o stave aktuálneho vybavovania a proaktívne návrhy verejnej správy.
Cieľ 1.2: Zvýšiť spokojnosť a dôveru osôb a subjektov verejnej správy s elektronickými službami
Cieľ 1.3: Znížiť interakcie osôb a zložitosť pri používaní služieb verejnej správy,
Cieľ 1.4: Zjednodušiť prístup k elektronickým službám verejnej správy.
Dostupnosť atomizovaných elektronických služieb je veľmi vysoká a verejnej správe sa podarilo vytvoriť tisíce služieb. Využívanie elektronických služieb občanmi a podnikateľmi je však naďalej veľmi nízke. Ďalšie nové služby tento stav nezmenia. Počet aktivovaných schránok na doručenie, ktoré môžu interpretovať aktívne zapojeného občana do elektronickej komunikácie s verejnou správou, dosahuje nízke hodnoty v porovnaní s potenciálom (vydanými eID). Ciele sú preto zamerané na jednoduchosť použitia služieb pre občana a podnikateľa, rast kvality a zavedenie mobilného prístupu k elektronickým službám, čo sa prejaví zvýšením ich spokojnosti a motivácie služby využívať.
Prioritná os 2: Digitálna a dátová transformácia
Digitálne služby zlepšujú interakciu občanov s verejnou správou a digitálna transformácia spôsobuje,
že úradných úkonov je menej a sú rýchlejšie. Popritom sa mení organizačná, procesná, technologická
a finančná stránka IT vo verejnej správe. Úradníci aj IT odborníci vo verejnej správe plne využívajú možnosti, ktoré informačné technológie prinášajú.
Informačné technológie sú racionálne zjednotené a integrované v rámci celej verejnej správy. Centralizáciou sa predchádza zbytočnému zdvojovaniu a model prevádzkovania je jednotný.
Nová generácia informačných systémov založená na natívne cloudovej architektúre umožňuje zdieľanie údajov namiesto ich zasielania.
Vysoká miera automatizácie procesov znižuje náklady na poskytovanie služieb a zvyšuje sa ich kvalita. Úradníci pracujú v prostrediach informačných systémov, ktoré im uľahčujú a zrýchľujú plnenie ich úloh.
Cieľ 2.2: Zefektívniť implementáciu služieb využívaním cloud natívnych služieb
Cieľ 2.3: Zvýšiť otvorenosť a transparentnosť údajov verejnej správy
Cieľ 2.4: Dobudovať digitálne prostredie založené na zdieľaní údajov vo verejnej správe.
Intenzívnejšie využívanie cloudových služieb sleduje zrýchlenie digitálnej transformácie, ktorá nebude závislá od papierových procesov a zväzujúcej legislatívy. Nová architektúra informačných systémov bude založená na zdieľaní údajov, nie na ich zasielaní a bude poskytovať nástroje pre automatizáciu úkonov. Vybuduje sa prostredie založené na zdieľaní údajov dostupných verejnosti aj v rámci verejnej správy.
Prioritná os 3: Efektívne IT
Verejná správa zrýchľuje a zefektívňuje verejné obstarávania informačných systémov. Zvyšuje sa konkurencia v obstarávaniach, verejná správa získava najlepšiu hodnotu za peniaze a zefektívňuje vybudovanie stále kvalitnejších informačných systémov.
Informačné systémy sa budujú postupne, po častiach tam, kde to má zmysel. Najprv sa overuje ich funkčnosť v pilotnom nasadení. Budovanie menších častí znižuje riziko a zvyšuje použiteľnosť naozaj potrebných služieb.
Prostriedky a úsilie smerujú tam, kde to má najväčší zmysel. Priorizácia zdrojov a pozornosti je kľúčovou hybnou silou celej digitálnej transformácie.
Verejná správa buduje a udržiava profesionálne tímy IT odborníkov, ktoré navrhujú informačné systémy, kontrolujú ich dodávku a koordinujú prevádzku a ďalší rozvoj.
Cieľ 3.2: Skrátiť čas na prípravu a doručenie služieb a výsledkov informačných systémov verejnej správy
Cieľ 3.3: Optimalizovať náklady verejnej správy
IT zdroje sa využívajú tak, aby klesali náklady na prevádzku verejnej správy, a nové projekty sú obstarávané v menšom rozsahu, čo v konečnom dôsledku znižuje budúce náklady na prevádzku. Štát buduje a udržiava profesionálne tímy IT odborníkov, ktoré navrhujú informačné systémy, kontrolujú ich dodávku a koordinujú prevádzku a ďalší rozvoj, za porovnateľných podmienok ako v súkromnom sektore. Efektívnosť pri budovaní a prevádzke informačných systémov verejnej správy získa nový impulz a nové možnosti realizáciou digitálnej transformácie. Vízia a konkrétnejšie kroky smerujúce k efektívnemu IT sú uvedené v Revízií výdavkov na IT 2.0 vypracovanej Útvarom hodnoty za peniaze, Ministerstva financií SR v spolupráci s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
Prioritná os 4: Kybernetická a informačná bezpečnosť
Vybrané informačné technológie verejnej správy sú súčasťou kritickej infraštruktúry spoločnosti. Zaistenie ich spoľahlivého fungovania, teda aj dosiahnutie a udržiavanie potrebnej úrovne kybernetickej a informačnej bezpečnosti, je nevyhnutnou podmienkou zabezpečenia chodu jednotlivých organizácií i celej spoločnosti.
Na informačnú a kybernetickú bezpečnosť sa myslí aj pri návrhu nových informačných systémov
a bezpečnosť sa kontroluje pri každom nasadzovaní do prevádzky. Malé subjekty štátnej správy
a samosprávy využívajú cenovo efektívnejšie centrálne bezpečnostné riešenia a mechanizmy.
Informačné systémy sú pravidelne podrobované testovaniu bezpečnosti. Štát motivuje aj nezávislých odborníkov na jej preverenie. Dáta občanov sú vďaka tomu v bezpečí voči hrozbám, zneužitiu a strate.
Bezpečnostní odborníci aktívne sledujú prebiehajúce hrozby, zapájajú sa do medzinárodných aktivít a priebežne vylepšujú bezpečnosť informačných systémov verejnej správy. IT vo verejnej správe dokážu zodpovedne reagovať na aktuálne hrozby.
Cieľ 4.2: Posilniť ľudské kapacity a vzdelávanie v oblasti KIB
Kybernetická a informačná bezpečnosť je horizontálna os, ktorá nastavuje ciele v záujme vybudovania ekosystému, legislatívneho, organizačného a technického prostredia schopného čeliť hrozbám najmä pre tie informačné technológie, ktoré sú zaradené do kritickej infraštruktúry.